Een medicijn dat teams laat glimmen

Nieuw: LNDP!

In het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven wordt gebouwd aan een onzichtbare revolutie: LNDP.

Auteur: Stef Verhoeven

Onlangs was ik op uitnodiging in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Een ziekenhuis in grote verbouwing. Van buiten wordt er gebouwd aan het grootste hartcentrum van Nederland en van binnen aan een onzichtbare revolutie. Een revolutie met een medicijn waar alle patiënten, met welke aandoening dan ook, evidence-based van opknappen.

Dat geheimzinnige nieuwe medicijn heet LNDP.
Kenmerken: het kan onbeperkt worden toegepast en heeft duurzaam prettige bijwerkingen. Bovendien is het vrijwel gratis.
Bijzonderheid: zowel de ontvanger als de verstrekker ervan wordt er – vrijwel direct – beter van.

Witte jassen
Het was een feestelijke bijeenkomst, compleet met heren in jacquet die glaasjes nepchampagne uitdeelden, om te vieren dat het nieuwe medicijn dit jaar op alle afdelingen was doorgevoerd. Iedereen wilde erbij zijn. De zaal zat vol witte jassen van de afdelingen Urologie, Oogheelkunde, Geriatrie, Kindergeneeskunde, De poli en natuurlijk de ziekenhuisapotheek. Af en toe ging een pieper af want het werk moest natuurlijk wel gewoon door gaan.
Wat voor wondermedicijn zou dat dan zijn? Het schaarse goedje LNDP staat voor ‘Luisteren Naar De Patiënt’ en is met zorg ontwikkeld door Harry Sonnenschein, programmamanager Gastvrijheid van het Catharina Ziekenhuis, en het frisse bedrijfje CareRate van Inge Proost.

Concreet
Het recept van het medicijn is overigens heel simpel. Vraag als verpleegkundige of arts een patiënt hoe deze de zorg op de afdeling ervaart, leg een iPad op het bed met de openingspagina deeluwervaring.nl. Real time komt de feedback op twee vragen (Wat is uw meest positieve ervaring? Wat is uw minste ervaring?) terecht bij het team. Nog dezelfde dag kun je er iets mee doen. Een dialoog met de patiënt, een geruststellend woord, een praktische oplossing, een verbeterde overdracht.
Sinds de lancering zijn er al zo’n 5200 ervaringen binnengekomen en zijn er al ruim honderd kleine en grotere veranderingen doorgevoerd. Haalbaar, concreet en positief.
Inge Proost kan er aanstekelijk over vertellen. ‘Feedback ontvangen is spannend’, erkent ze, ‘maar als je met andere ogen kijkt, kun je in een flow komen met je hele team.’ Daarom moet je je niet alleen richten op de negatieve feedback, maar juist op de dingen die goed gaan. En die verbeteren. ‘Parels poetsen’, noemt ze dat.

LNDP is het medicijn dat teams en patiënten laat glimmen.


Share Button

2 thoughts on “Nieuw: LNDP!

  1. Goede ontwikkeling.

    Hiermee zal zorgbestuurder Pauline Meurs vast blij zijn.
    Gisteren betoogde zij in Provinciehuis Zwolle dat we iets moeten doen tegende wildgroei aan indicatoren. Het gaat toch om beoordeling van de zorg zelf. De rol van clienten…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *