DigiSpecial 'Tussen transparantie en transpiratie'

Redactioneel

Openheid in de zorg is momenteel een hot thema. Er wordt veel over gesproken en vrijwel iedereen is het erover eens dat openheid noodzakelijk en goed is. Goed voor de patiënt, goed voor de zorgprofessional, goed voor de zorgorganisatie, goed voor de zorg an sich.

De praktijk is echter een stuk weerbarstiger. Nog steeds duiken verhalen op van calamiteiten die niet gemeld worden aan de Inspectie. En we krijgen vrijwel dagelijks verhalen binnen van patiënten die zich “niet gehoord” voelden, tegen “muren opliepen” of een strijd moeten voeren om dossiersonder ogen te krijgen waarin ze nota bene zelf de hoofdrol spelen.

Aan de andere kant merken we dat zorgprofessionals ook worstelen met het in praktijk brengen van openheid. Want hoe doe je dat, een slecht-nieuws-gesprek voeren waarin je zelf het slechte nieuws bent? Intuïtief schieten mensen – ook artsen – dan al snel in de verdediging. Dan gebruik je al snel de verkeerde (lichaams)taal.

Dat dit averechts kan uitpakken, ondervond uroloog Arjen Noordzij aan den lijve. Hij raakte verstrikt in een web van wantrouwen en vertelde zijn verhaal onlangs op het symposium ‘Picture Perfect’ van de Letselschaderaad, over de afhandeling van klachten en claims in de zorg.

Hoe ziet de perfecte afhandeling van klachten en claims eruit? Hoe kunnen zorgprofessional en patiënt samen uit het web van wantrouwen blijven of komen?

Daarover gaat deze vernieuwde digispecial ‘Tussen transparantie en transpiratie’. Met de ervaring van Arjen Noordzij en andere verhalen en filmpjes. Eén ding is ons inmiddels zeer duidelijk geworden: werken aan transparantie over medische incidenten vergt moed en transpiratie. Zowel van professionals als van patiënten.

[ref]Letselschade Raad
 37242de7-52f1-496f-a972-0e63198e510b_logo_medirisk_250
centramed[/ref]

‘Moeten jullie het steeds weer over medische fouten en onveiligheid hebben’, vragen de volgers van ZorgVeilig.nl zich wel eens af. Het antwoord is kort: ja, dat moet! We moeten daar veel over schrijven en nóg meer over praten met elkaar. Om ervan te leren en nog beter te worden.

Maar ook uit eigenbelang. Want wie zegt dat u niet de volgende patiënt kunt zijn?

PS: Over transparantie gesproken: deze digispecial hebben we gemaakt in opdracht van de Letselschade Raad en in samenwerking met medische aansprakelijkheidverzekeraars MediRisk en Centramed. Het is een groeidocument. In de loop van het jaar zullen we weer nieuwe verhalen en filmpjes over incidenten en medische aansprakelijkheid brengen en oude verhalen actualiseren.

 

Auteur: Matthijs Buikema en Stef Verhoeven (Stichting ZorgVeilig.nl)

DigiSpecial
Dit verhaal is onderdeel van de digitale special ‘Tussen transparantie en transpiratie’over de afhandeling van klachten en claims in de zorg. Deze digispecial is tot stand gekomen in samenwerking met de Letselschaderaad, MediRisk en Centramed.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *